את הדס קסיר אנחנו מכירות רק באפן וירטואלי,
היא חברה בקבוצה הסודית שלנו כבר זמן רב, אמא לשלושה מופלאים ועוסקת באמנות.
בשתי ידיה היא יוצרת דברים מדהימים, והיא גם מלמדת שיעורי אומנות ומעבירה חוגים לילדים ומבוגרים כדי להעביר את מתנות הידע וכישרון שלה הלאה.
מה שלא כולם יודעים, זה שהיא לא רק מלמדת ליצור עם הידיים, אלא גם מלמדת ליצור עם הלב.
הדס היא מורה לאומנות בבית חינוך עיוורים, וכשדיברנו איתה על העשייה יוצאת הדופן שלה עם ילדים לקויי ראייה, ידענו שאנחנו חייבות לארח אותה בבית שלנו, כדי שתספר לנו קצת על המפגש הייחודי הזה, וגם- בונוס! תיתן לנו שלושה רעיונות לקישוטי סוכה שכל אחד יכול להכין בבית.
היי הדס! איזה כייף שבאת להתארח (: ספרי לנו קצת על עצמך!
היי לכולן, שמי הדס קסיר, אני נשואה ואמא לשלושה, גרה בשכונה ירושלמית ותיקה ומלאת קסם.
מאז ומתמיד אהבתי אמנות, כלים וחפצים יפים, אסתטיקה- יופי חיצוני שמשפיע פנימה.
אני בעלת סטודיו "שילובים", מעבירה סדנאות וחוגי אומנות שימושית לילדים, מתמחה בתחום הסקראפ (אמנות בשילוב נייר), מעבירה סדנאות לילדות ולנשים ועוסקת במיתוג אירועים ומזכרות. חלק מרגש ומעניין בעשייה שלי הוא בעבודה שלי כמורה לאומנות לילדים בבית חינוך עיוורים.
אני עוסקת באומנות כי אני מאמינה שהיא כלי לביטוי עצמי, להרחבת היצירתיות, להעלאת תחושת המסוגלות והביטחון העצמי. באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה. הכל טוב, הכל נכון, והיופי הוא בעיניי היוצר.
העבודה בבית חינוך עיוורים נשמעת מרגשת ומרתקת, תוכלי לספר קצת יותר על המפגש של ילדים לקויי ראייה ואומנות?
המפגש הזה בעיקר גורם להרגיש בנימים הכי עמוקים של הלב, ששום דבר אינו מובן מאליו.
שכשילד לקוי ראיה שואל אותי בתמימות "איזה צבע זה?" (כשידוע שהוא לא לגמרי מבין מה זה אומר "אדום") זה גורם לי לחשוב על המשמעות של צבעוניות, יופי והרמוניה ויזואלית בעולם. יד קטנה ומתוקה שנשלחת ונטבלת כולה בדבק עוד לפני תחילת היצירה והסבר של ילדה ש"היא רצתה להרגיש כי הידיים שלה הם העיניים שלה", מבהירה עד כמה הדרכים לחקור וללמוד על העולם הן מגוונות, ואולי לפעמים כדאי לנו לעצור ולבדוק דברים בצורה קצת אחרת.
הילדים האלה מגיעים לשיעור אומנות לטובת היצירה- המגע, החומר, החקירה, העשייה. רובם אפילו לא רואים את התוצרים שלהם, הם בעיקר עסוקים בדרך, בחוויה. אני חושבת שזה אחד השיעורים הכי משמעותיים שאני לוקחת לחיים שלי, ואני גם מנסה להעביר אותו הלאה לילדים ולתלמידים שלי.
עוד תכונות מופלאות של הילדים המדהימים האלה הן הסבלנות כשלצידה צועדת יכולת ההתמדה- דמיינו ילדה לקוית ראייה שמשחילה שרשרת חרוזים לחוט. חרוז אחר חרוז, בסבלנות אין קץ, עד להשלמת המשימה המורכבת הזו. עד ההגעה לקו הגמר עם עיניים נוצצות ולב שמח. תחושת הסיפוק היא אינסופית.
האומנות היא הדרך של ילדים ומבוגרים להביע את עצמם, לספר את הסיפור שלהם דרך חומר וצורה. ובזה כולם שווים. כל ילד שחוזר עם תוצר הביתה, מספר שהיום הוא עשה. שהיום הוא חווה. שהיום הוא הצליח. איכות התוצר לא בהכרח משמעותית, אלא האני שבא לידי ביטוי דרך האומנות.
איזו עבודה מרגשת ומלאת משמעות! תודה ענקית על התזכורת הזו, ששום דבר לא מובן מאליו, וכמה חשובה החוויה ולאו דווקא הדיוק, או התוצר המושלם. אנחנו לגמרי מאמצות את התובנות האלה אל הלב.
הדס המקסימה הכינה לנו שלוש הדרכות קלילות ופשוטות, להכנת קישוטים יפייפיים לסוכה יחד עם הילדים. אתן מוזמנות ליישם אותן בבית, ולזכור להנות מהעשייה, מהזמן יחד, מהרגעים הפשוטים והקטנים שאינם מובנים מאליהם.

הדרכה ראשונה: שני סוגים שונים של רימונים מקשים
החומרים הדרושים:
קשים, קרטון ביצוע, נייר צבעוני, דבק סיליקון נוזלי / מדביכול, צבעי מים ומכחול, בריסטול לבן בגודל A4, עיפרון ומספריים.

תהליך העבודה:
רימון ימני:
משרטטים רימון במרכז הבריסטול הלבן וגוזרים אותו, כך שישאר דף עם חור בצורת רימון במרכזו (למי שקשה לצייר באופן עצמאי, אפשר להדפיס מהמחשב שבלונת צורת רימון).
צובעים את הבריסטול בצורת מסגרת הרימון עם צבעי מים.
הופכים את הבריסטול לצד הלא צבוע.
מורחים דבק מסביב לצורה.
מניחים קשים אחד אחרי השני, כך שיכסו את כל החור של הרימון (אפשר להשתמש בקשים רק בצבע אחד, להדביק רנדומאלית או להדביק לפי תבנית חזרתית כך שיווצר רצף צבעים).
מחכים לייבוש- זמן מצוין לתרגל סבלנות (:
לוקחים קרטון ביצוע, ועליו מדביקים נייר צבעוני.
מורחים דבק על הקשים שקודם הדבקנו ומדביקים את הרימון במרכז הקרטון ביצוע המצופה נייר צבעוני (ראו בתמונה מעל).
רימון שמאלי:
משרטטים רימון על בריסטול לבן (כנ"ל- מי שמתקשה לצייר באופן עצמאי יכול להדפיס מהרשת). גוזרים את הרימון- כך שיישאר בידכם רימון גזור ויפה.
מורחים דבק על כל שטח הרימון, ועליו מדביקים קשים אחד אחרי השני.
גם כאן… מחכים לייבוש ומתרגלים סבלנות (:
לאחר הייבוש- הופכים את הרימון ומחזיקים אותו ככה שהצד ללא הקשים מולנו.
גוזרים את השאריות של הקשים, הבולטות מסביב לרימון.
לוקחים קרטון ביצוע, ובעזרת צבעי מים או פנדה צובעים אותו במלואו.
את הרימון שהכנו מדביקים על גבי קרטון הביצוע כך שהחלק של הקשיות בולט כלפי מעלה (ראו בתמונה מעל).
הדרכה שנייה: קישוט שבעת המינים
החומרים הדרושים:
קרטון ביצוע, פלסטלינה, בד לבד, מספריים, פייטים, דף / בריסטול צבעוני, 2 קערות עגולות בשני גדלים שונים, דבק סיליקון נוזלי / מדביכול, סכין רגיל / חד"פ, עפרון ומספריים.

תהליך העבודה:
בהדרכה זו אני מתייחסת לרימון ולצבעים ספציפיים של פלסטלינה, אבל כמובן שאפשר לבחור גם כל צורה/ צבעים אחרים.
מניחים את הקערה הגדולה על קרטון ביצוע, משרטטים עיגול וגוזרים אותו (בתמונה הספציפית הזו העיגול הוא בקוטר של 18 ס"מ, אבל אפשר לעצב בכל גודל).
מדביקים נייר צבעוני על קרטון הביצוע העגול וגוזרים גם אותו לפי צורת העיגול.
מניחים את הקערה הקטנה יותר במרכז העיגול ומשרטטים עיגול נוסף.
מהפלסטלינה הירוקה והאדומה יוצרים נחשים, מניחים נחש ירוק מחלקו החיצוני של העיגול הקטן/ פנימי ששרטטנו כלפי החלק החיצוני של העיגול הגדול יותר, לידו נחש אדום וכך הלאה מסביב לכל העיגול- עד ליצירת מסגרת מלאה.
בעזרת סכין מורידים את השאריות שיוצאות אל מחוץ לקרטון ביצוע.
יוצרים נחש ירוק גדול ומניחים כמסגרת לעיגול הפנימי/ הקטן, מדביקים פייטים כמסגרת נוספת בתוך השטח של העיגול פנימי.
מבד הלבד גוזרים רימון (גם כאן- אפשר להיעזר בשבלונות הקיימות ברשת) ומדביקים אותו במרכז.

הדרכה שלישית: הכנת רימון תלת מימדי מתחבושות גבס
החומרים ואופן ההכנה מצורפים בסרטון
הדס, תודה ענקית על ההדרכות המקסימות, שמחנו מאוד לארח אותך!
לעוד רעיונות לפעילויות יצירה עם הילדים אתן מוזמנות
לקבוצת הוואטספ (הלא חופרת) של הדס
ולעמוד הפייסבוק שלה.
מאחלות לכולנו חגים יצירתיים, צבעוניים ושמחים!
2 תגובות. Leave new
הדס את אישיות מיוחדת מדהימה .עם לב רחב שירבו כמותך
יוצאת עם תובנות חזקות … .על כל נושא היצירה עד כמה חשוב התהליך .הרעיונות שלך נותנות לי השראה ואני הולכת איתם הלאה
ישר כח "גמר חתימה טובה" חג שמח פנינה מור
תודה פנינה על תגובה מרגשת!
בעז"ה שתמיד נזכה להיות צינור שפע לעולם.
שנה טובה ורק אור וטוב!